Година психолога на тему: «Шляхи подолання стресу під час складання іспитів»
В наш час стрес– це звичне явище, всі ми його часом відчуваємо.
Стрес є реакцією на особливості взаємодії між особистістю і навколишнім світом. Він супроводжується емоційними переживаннями, фізичною або психічною перенапругою. Стрес безпечний, якщо він знаходить певний вихід, компенсується розслабленням, виступає як фактор, що активізує життєдіяльність людини.
Під час здачі будь-яких екзаменів, кожен підліток відчуває емоційну напругу . Це пояснюється тим, що іспит сприймається вами як своєрідна критична ситуація, що впливає на соціальний статус, матеріальне становище і подальші перспективи .
У деяких студентів процедура іспиту може мати значний травмуючий вплив, на психіку аж до появи невротичних розладів.
З метою уникнення вищесказаних психологічних станів, вам пропонуються рекомендації як впоратися зі стресом і зберегти психічне здоров`я.
У період підготовки до іспитів, не слід радикально змінювати свій режим дня, тому що різка зміна звичного способу життя погано “вписується” у налагоджені біологічні ритми людини і вимагає тривалого періоду адаптації.
Саме в цей період психологи пропонують:
- Чергувати розумове і фізичне навантаження. Регулярні фізичні вправи покращують ваше здоров`я, а чим краще у вас здоров`я, тим легше боротися зі стресом.
- Кожного дня засипати не пізніше 23 години. Психофізіолог не рекомендують посилювати навчальне навантаження за рахунок сну. Саме під час сну відбувається переведення інформації, отриманої за день, з оперативної пам`яті в довгострокову. Тому скорочення кількості часу, відведеного на сон буде сприяти перевтомі, млявості й апатії, а також загалом знизить ефективність засвоєння навчального матеріалу.
- Вчасно і якісно харчуватися. Під час інтенсивної розумової роботи рекомендується чотириразове харчування. Дуже важлива в цей період наявність у їжі свіжих рослинних продуктів: овочів і фруктів.
Перша допомога після дії стресових факторів
Існує система прийомів емоційної саморегуляції, яку необхідно використовувати відразу після дії на організм людини стресових факторів. До неї відносяться наступні прийоми:
Змочити чоло, скроні й артерії на руках холодною водою.
Повільно озирнутися по сторонах навіть у тому випадку, якщо приміщення знайоме. Переводячи погляд з одного предмета на інший, думкою описати їхній зовнішній вигляд. Зосередження на кожному окремому предметі допоможе відвернутися від внутрішньої стресової напруги, переключити увагу на раціональне сприйняття навколишнього оточення.
Подивитись у вікно на небо. Зосередитися на тім, що бачите. Набравши води в склянку, повільно подумати, як її випити. Сконцентрувати увагу на відчуттях, коли вода буде текти по горлу.
Уявити себе в приємній обстановці ( в саду, на пляжі, на гойдалках, під душем тощо).
Існує безліч фізіологічних механізмів розрядки, що діють на людину відновлюючи. Зовні вони виявляються у вигляді плачу, сміху, виговоритися і т.д. Не треба їх блокувати (стримувати).
Спокійно проаналізувати ситуацію, обміркувати її розв`язання, постаратися чітко усвідомити можливі негативні наслідки і примиритися з найгіршими з них.
Ви неповинні зустрічати стрес самотньо. Людина в стані стресу може звернутися за допомогою і підтримкою до інших. Вона не повинна зустрічати стрес самотньо. Підтримка від друзів та близьких може дуже допомогти. Але не менш дієвим є надання допомоги іншим людям. Люди набувають сили, коли надають допомогу іншим. Через такі складові, як терпимість (толерантність), прощення, відчуття зв’язку з людьми приходить допомога й полегшення. Але не менш дієвим є надання допомоги іншим людям.
З метою мінімізації повсякденних труднощів і ситуацій з якими можуть стикатись студенти саме під час складання іспитів практичний психолог коледжу – Галина Химан провела заняття з метою навчання технік керування емоціями, зняття м’язового й емоційного напруження.